Szkoła w Masłowie Drugim - łączone klasy a jakość nauczania?
Wpisany przez Monika Karska   
środa, 02 marca 2011 05:52

Około 10 uczniów może w przyszłym roku szkolnym chodzić do szkoły w Masłowie Drugim. Nie obędzie się bez łączenia klas. Mówi się, że uczniowie zerówki uczyliby się wspólnie z pierwszakami, a uczniowie klasy 2 wspólnie z trzecioklasistami. Czy nie odbije się to na jakości nauczania? O komentarz poprosiliśmy Kuratorium Oświaty w Kielcach. Pracownicy instytucji mówią, że takie rozwiązanie ma swoje plusy i minusy.

Klasy łączone tworzone są głównie w placówkach wiejskich, gdzie z powodu zbyt małej liczby uczniów nie mogą być organizowane pojedyncze oddziały. Utrzymanie tych szkół pozwala na realizację obowiązku szkolnego blisko miejsca zamieszkania, w małych liczebnie klasach. Podstawowym powodem tworzenia klas łączonych jest nieopłacalność utrzymywania przez urzędy gminy często dużych szkół z małą ilością uczniów. Taka sytuacja ma miejsce w Szkole Podstawowej w Masłowie Drugim. Obecnie do placówki uczęszcza 19 uczniów, szacuje się, że od września będzie ich tylko 12. Szkoła miała być zlikwidowana, ale na ostatniej sesji nie zgodzili się na to radni.


MINISTERSTWO DOPUSZCZA

Norbert Krzystanek, dyrektor Wydziału Rozwoju Edukacji Kuratorium Oświaty w Kielcach wyjaśnił, że przepisy ustawy o systemie oświaty oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia pozwalają na tworzenie klas łączonych. Są one rozwiązaniem alternatywnym, zapobiegającym likwidacji małych wiejskich szkół.

- Samorządom gminnym nie opłaca się  utrzymywać często dużych budynków szkół z małą liczbą uczniów, a zamykanie ich spotyka się zawsze z ogromnym sprzeciwem zarówno rodziców, jak i nauczycieli. Żeby zaoszczędzić, trzeba „ciąć godziny”. Nie można zabrać godzin uczniom, ponieważ oni muszą w ciągu roku zrealizować konkretny, narzucony przez ministerstwo program nauczania W takim wypadku trzeba oszczędzać na godzinach nauczycieli. Dzięki klasom łączonym nauczyciele tych godzin mają mniej, a dyrekcja może zaoszczędzić na ich wypłacie, bez niepotrzebnych zwolnień - tłumaczy Norbert Krzystanek.


DOBRZE, BO GMINA MOŻE ZAOSZCZĘDZIĆ

Plusem łączenia klas wydają się sprawy finansowe. Samorząd ma z tego tytułu oszczędności. Może to być również korzyść dla uczniów, ale tylko wtedy, gdy nauczyciel potrafi odpowiednio zorganizować zajęcia.  

- Jeżeli nauczyciel przygotuje się dobrze do zajęć, a klasa jest odpowiednio wyposażona we wszelkie pomoce dydaktyczne, lekcje mogą odbyć bardzo efektywnie. Takie zajęcia przygotowują uczniów do samodzielnego uczenia się, dzięki czemu dzieci będą sobie lepiej radzić w późniejszych klasach. Zachęcają do dalszego wysiłku, wyrabiają zaradność, pracują nad samodyscypliną, jak i pozwalają utrwalać poznaną wcześniej wiedzę - mówi pracownik Kuratorium Oświaty w Kielcach.


ŹLE, BO NAUCZYCIEL MA MNIEJ CZASU DLA UCZNIÓW

Na łączeniu klas tracą uczniowie słabsi, bo nauczyciel koncentrując się na tym, żeby zrealizować materiał w o połowę krótszym czasie, nie będzie mógł podejść do nikogo indywidualnie.

- Wiele zależy od nauczyciela, to on ma wpływ na to jak i ile podstawy programowej zrealizuje. Jeśli nauczyciel nie przygotuje się odpowiednio do zajęć i nie będzie w stanie poradzić sobie z dwoma klasami na jednej lekcji, to całe 45 minut może poświęcić na uspokajanie uczniów, a nie realizację programu. Praktyka wykazuje, że poziom w takich klasach nie jest najwyższy. Bardzo często dochodzi w konsekwencji do likwidacji takich szkół, bądź rezygnacji samych rodziców i przeniesienia dzieci do innej placówki - tłumaczy Norbert Krzystanek, dyrektor Wydziału Rozwoju Edukacji Kuratorium Oświaty w Kielcach


LEPIEJ NIE ŁĄCZYĆ KLAS

- Klasy łączone nie są zjawiskiem obcym w polskim systemie edukacyjnym, ale nie jest to zjawisko zbyt pożądane. Traktować je należy jako formę tymczasową lub jako wymuszoną formę utrzymania placówki. Niż demograficzny wymusza również takie rozwiązania na władzach gmin - stwierdza pytany przez Masłów Info Norbet Krzystanek, dyrektor Wydziału Rozwoju Edukacji Kuratorium Oświaty w Kielcach.


 

Dodaj komentarz

1. Odpowiedzialność za treść komentarzy ponoszą tylko i wyłącznie ich autorzy. Redakcja Masłów Info nie odpowiada za ich treść
2. Wpisy obraźliwe, wulgarne, naruszające prawo będą usuwane
3. Komentarze promujące własne strony, produkty itp. będą usuwane.
4. Treść zamieszczanego wpisu powinna być związana z treścią komentowanego artykułu.
5. Aby poprawnie zamieścić swój komentarz należy bezbłędnie przepisać w specjalne pole kod zabezpieczający. Należy zwracać uwagę na wielkość liter. Jeśli kod jest nieczytelny należy odświeżyć stronę przed wpisaniem komentarza.


Kod antyspamowy
Odśwież

Polecamy:




POLECAMY

Pliki Cookies

Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies
Korzystanie z portalu oznacza akceptację
zasad wykorzystywania plików cookies
> Więcej na temat plików cookies <

WSPÓŁPRACUJEMY Z: